TREBALL DE RECERCA 2010 de MARIA ALZAMORA
-

-
HENRI CARTIER-BRESSON (1908, Chanteloup, França – 2004, Marsella, França).



Henri Cartier-Bresson és un dels fotògrafs més reconeguts de la història de la fotografia. És consi-derat un dels pares del fotope- riodisme i també un dels precursors de l’ús de la càmera de 35 mm.

Bresson estudia pintura i literatura a Cambridge i és al 1931 quan comença a treballar amb la fotografia. Al 1932 adquireix la càmera Leica de 35 mm, petita i lleugera, que l’acompanya durant tota la seva trajectòria com a fotògraf. Amb aquesta retrata Xina, la India, Mèxic, la Segona Guerra Mundial, la Guerra Civil Espanyola, etc.

Al 1947 funda la primera agència de fotografia, l’agència Magnum, junt amb Robert Capa, George Rodger i David Seymour.

Cartier-Bresson no només és conegut per les seves fotografies sinó també per la seva teoria de “l’instant decisiu” amb la que defineix el moment exacte en el que es fa la fotografia, és a dir, segons ell, el moment de màxima expressivitat.


“En el que a mi concerneix, fer fotografies és una forma d'enteniment que no pot ser separada d'altres formes d'expressió visual. És una forma de cridar, d'alliberar-se, no de provar o afirmar la pròpia originalitat. És una manera de viure.”

“Acabava de descobrir la Leica, que es va convertir en una extensió del meu propi ull. Des que la vaig trobar no m'he separat d'ella. Per aquest llavors rastrejava els carrers el dia sencer, sentint-me posseït d'un nerviosisme tibant, en un estat de sobre exaltació, decidit a atrapar la vida, a preservar-la en l'acte de viure. Però sobretot anhelava capturar l'essència total dintre d'una sola fotografia, de capturar alguna situació que pogués desembolicar-se enfront dels meus ulls. [...] El relat fotogràfic involucra una operació conjunta del cervell, de l'ull i del cor”.

“Per a nosaltres la càmera és una eina, no una joguina mecànica divertida. [...] En qualsevol cas, veiem que lamentablement hi ha massa preocupació entorn de la tècnica i no la suficient sobre l'actitud de mirar."

"Crec que en la vida el descobriment d'un mateix es dóna generalment al mateix temps que el descobriment del món que ens envolta, el qual, si bé pot modelar-nos, també pot ser modificat per nosaltres. Ha d'establir-se un equilibri entre aquests dos mons -el que està en el nostre interior i el que està fora-. Com resultat d'un procés dialèctic constant, aquests dos mons arriben a conformar un de sol, i aquest és el món que hem de comunicar."





Foto: Henri Cartier-Bresson.


Sevilla, España, 1933. Foto: Henri Cartier-Bresson.

No hay comentarios:

Publicar un comentario